Den som har en onlinebutik och som lägger ned tid och energi på konverteringsoptimering kan öka sin omsättning med ganska stora marginaler. Beroende på hur det har sett ut innan, kan det bli en enorm skillnad. Förutom att tjäna mer pengar, vilket är det långsiktiga målet, finns det ett antal fördelar som kommer på köpet. Här berättar vi mer om dem.
Du får en djupare förståelse för hur dina kunder beter sig
Som e-handlare är det viktigt att förstå hur kunderna tänker generellt. Du bör känna till din målgrupp och vad de vill ha för att kunna anpassa sortimentet just efter det. Ett bättre sortiment kan även marknadsföras betydligt mer effektivt. Genom att studera hur kunderna rör sig på sidan, vilka produkter de klickar på och om det finns några flaskhalsar kan du lära dig mycket.
Du får fler kunder
Med konverteringsoptimering tänker man främst att man ska konvertera den trafik till sidan som redan finns. Men faktum är att det kan ge dig fler kunder. Med en ökad konverteringsgrad kan du annonsera bättre (högre budpris i Adwords till exempel) och således få mer trafik än vad du kanske trodde var möjligt innan. Att få ned kostnaden per konverteringen får många ringar på vattnet.
Du ökar vinsterna
Det här är den fördel som de flesta söker efter när de börjar med konverteringsoptimering – att öka konverteringsgraden och därmed öka vinsterna. Bara mindre förbättringar i konverteringen kan leda till rejäla ökningar i kronor och ören.
Ett enkelt exempel: Ponera att du har 100 organiska besökare till din e-butik varje dag och att du har en konverteringsgrad på fem procent. Dessa fem köper en produkt för hundra kronor, som du har köpt in för femtio. Du säljer då för femhundra kronor, har utgifter på 250 kronor och gör en vinst på 250 kronor.
Om du dubblar konverteringsgraden, dubblar du också dessa vinster. Låt säga att din konverteringsoptimering blir en succé och du ökar konverteringsgraden till tio procent. Dessa tio försäljningar per dag ger dig 1 000 kronor i försäljning, 500 kronor i utgifter och en vinst på 500 kronor.
Att fördubbla konverteringsgraden är givetvis mycket bra, men det är långtifrån alla som lyckas med det. Lyckas man öka den med bara 10 – 20 % kan det innebära stora skillnader i kronor.