Vad är profilreklam?
Profilreklam är produkter med ett företags loga, slogan eller företagsnamn på. Med denna reklam skapas alltså en produkt för marknadsföring av företaget. Produkterna ges generellt bort av företaget till personer eller företag som kan bli eller är deras kunder.
Vad kan profilreklam bestå av för produkter?
I teorin kan profilreklam bestå av vilka produkter som helst. Detta så länge som dessa tillverkas med syftet att primärt skapa värde utifrån marknadsföring eller stärkt varumärke. Dessutom ska produkterna vara ämnade för att ges bort eller säljas till lågt pris. En bil med en företagsloga är därmed inte profilreklam.
Vilka produkter ska väljas?
Orsaken till att det finns så stort utbud av produkter inom profilreklam är att marknaden är så bred. För ett företag är det absolut bäst att trycka upp t-shirtar, kepsar och solstolar. Samtidigt kan det för ett annat företag vara helt fel väg att gå. Det beror främst på vilken kundgrupp man vänder sig till och vad målet är med denna reklam.
Vad är fördelen med att använda profilreklam?
Det finns minst två konkreta fördelar. För det första skapas det marknadsföring mot produkten eller företaget. Ett exempel kan tas från en tygpåse med reklam på ena sidan. När påsen används kommer trycket synas mycket tydligt för alla som ser påsen. Det blir därmed en ”levande reklampelare” även om det handlar om mindre format. Genom att ha ett passande tryck kan man alltså nå ut med sitt budskap för en mycket liten summan.
För det andra handlar det om att skapa en positiv upplevelse hos kunden gentemot ett varumärke. Om ett företag ger alla fotbollsspelare i ett lag en varsin vattenflaska kommer knappast någon större kostnad att uppstå. Däremot kommer spelarna att få en liten bättre bild av det företag som sponsrar med flaskorna. Att få produkter upplevs bättre än att få reklam – även om resultatet kan vara detsamma.
Var kan profilreklam köpas?
Det vanligaste är att köpa från företag som profilerat sig just mot denna tjänst. Det kan vara ett tryckeri som kan trycka på en rad olika produkter. Men det är inte ovanligt att de även har samarbete med en rad andra tryckerier för att på detta sätt kunna bredda sitt utbud av produkter de kan erbjuda.